De schoonheid en verschillen van ZA - Reisverslag uit Illovo, Zuid-Afrika van Naomi D. - WaarBenJij.nu De schoonheid en verschillen van ZA - Reisverslag uit Illovo, Zuid-Afrika van Naomi D. - WaarBenJij.nu

De schoonheid en verschillen van ZA

Blijf op de hoogte en volg Naomi

27 September 2015 | Zuid-Afrika, Illovo

Nu mijn eerste 2 weken voorbij zijn gevlogen, en ik nu al moet nadenken wat ik allemaal heb meegemaakt, is het tijd voor een blog.

De eerste week heb ik bij een ander huis meegeholpen omdat mijn huismoeder voor een week naar haar eigen gezin was. De huismoeders hier zijn vaak 1 maand aanwezig en hebben dan 1 week vrij. Dan gaan ze altijd naar hun eigen kinderen toe. Vanaf dinsdag 22 sept. ben ik naar mij eigen huisje gegaan waar ik tot het eind van mijn verblijf ga helpen "St. Robbert". Dat is een huis van 3 jongens (2, 5 en 8 jaar) die van 5 is autistische, en dus extra aandacht en begeleiding nodig. Verder 3 meiden ( 6, 8 en 20 jaar). Mijn taken zijn zowel voor de ochtend (7:00- 8:00) als avond (17:00- 18:00) de 2 jongens van 2 en 5 jaar in bad doen. Verder is het de kinderen vermaken door spelletjes te doen of samen tv te kijken en ze naar school brengen. De 2 jongens is bad doen kost al een hoop tijd!

Mijn dagen op de Grade R zij onwijs leuk, ik werk met leuke kinderen en een lieve juf. Ik heb er al gemerkt dat het les geven hier totaal anders is dan in NL. De lerares doet elke dag de zelfde oefeningen. O.a. Dat de kinderen om en om hun naam, achternaam waar ze wonen en hun moeders huisnummer moeten opnoemen. De aandacht verdwijnt dan voor die kinderen. Moet zeggen de mijne ook! Ik doe net of ik heel aandachtig mee luister ;) Daarna geeft de lerares een opdracht die ze zolang uitlegtdat ze er zelf niets meer van snapt. Gelukkig kan ik daar dan bij helpen om het de kinderen uit te leggen als ze zelf uiteindelijk bezig zijn met de opdracht.
Nu zullen jullie misschien wel denken, nou geef wat tips aan de juf. Helaas is dit niet zo makkelijk. Ze zijn er overtuigd dat dit prima werkt. Ik kan alleen de kinderen helpen bij de opdrachten en lees boeken met ze om hun Engels beter te maken. Zo help ik toch alleen op een andere manier :) ow ja nog een verschil hier als een kind het antwoord niet weet wordt de juf mega boos. En legt niet eens uit wat het juiste antwoord is.

Af gelopen donderdag was iedereen in ZA vrij I.v.m. Heritage Day. Deze dag staat in het teken van de cultuur. Hier op het terrein deden een aantal meiden van het project een aantal dans en zang op treden. Wat een muzikale mensen zijnet wauw! Wij als vrijwilligers hadden een Hollandse tafel gemaakt met allemaal hapjes. Verder werd de braai aangezet (bbq) en zaten we gezellig aan. Op vrijdag was iedereen ook vrij. In ZA zeggen ze als je een feestdag heb die je standaard vrij ben heb je ook een extra rustdag nodig. Dus bijvoorbeeld met de kerst hebben hun 3 dagen vrij en valt het in het weekend dan heb je na je weekend 3 dagen extra vrij. Ik zeg laten we dat in NL ook maar doen! I love it!

Dit weekend ben ik op safari geweest met 5 andere vrijwilligers. Dit was geweldig!!! Vrijdag gingen we richting het park en sliepen daar in de buurt in van die Zulu hutten. We kregen daar een traditionele Zulu dans te zien en gingen in de avond met ze alle uit eeten. Na een paar uur was de eerste Hippo vlakbij onze tafel te zien.

De volgende dag hebben we een boottocht gedaan van 2 uur langs de Hippos en krokodillen. Ja hoor die zijn allebei gespot van een arm afstand. Daarna zijn we door gegaan naar het park om de eerste dieren te gaan spotten. Na 5 min was het al raak in 35 gr lag er een leeuw onder de boom. Met deze temperaturen is bijna onmogelijk dieren te vinden. We hebben eerst 2 uur rond gereden en wat dieren gezien en zijn daarna naar ons huisje gegaan waar we sliepen. Tijd om af te koelen en te zwemmen! Rond 16 uur zijn de dieren actief dus zijn we weer op pad gegaan. Al heel snel stond er een olifant voor onze auto. De motoren moeten dan uit en je mag totaal niet praten. Tot 18 uur kan je in het park rond rijden. Daarna aan de braai gezeten en de volgende ochtend om 6 uur tot 12 uur weer dieren gepot. We hebben bijna alles gezien behalve de luipaard. Dit kort samengevat over mij safari, hier kan je namelijk uren over praten. Zo mooi en geweldige om alle dieren tegenover je te hebben.

Volgend weekend ga ik naar de Drakensbergen. Deze trips geven je een vakantie gevoel, heerlijk!

Ps sorry voor de typ/spelfouten maar ik doe alles via mij telefoon.

Tot ziens!

  • 27 September 2015 - 19:48

    Margreet:

    Jeetje Naomi wat heb je in korte tijd al veel gezien en gedaan. Echt super leuk om te lezen en oke die spel- en type fouten zien we dan maar door de vingers haha. Dikke kus van ons

  • 27 September 2015 - 20:06

    Tiny Dekker:

    Wat gaaf Naomi, de afwisseling! Heerlijk dat jij daar bent voor de kinderen om ze te helpen. Zijn daar het hele jaar rond vrijwilligers als jij? Ik hoop het wel voor ze. Zal de aankomende generatie daardoor veranderen door deze ervaringen? Ik bedoel andere inzichten op de manier van lesgeven? Ik hoop het maar! Mooi om te lezen, ik mij uit naar de volgende blog! Naomi, lekker genieten met alles en iedereen daar en dikke kus je tante Tiny en Thomas. O,ja het is uitstekend leesbaar, lekker door gaan!

  • 27 September 2015 - 20:51

    Sis:

    Super cool zus! Vind het enig om je blog te lezen, je neemt ons helemaal mee in je avonturen en je bezigheden.
    Ik krijg echt zin om ook weer te reizen en mooie dingen te zien. Maar dat zit er voorlopig niet in... Dus maak me de komende tijd vooral heel gelukkig en lekker met jouw fijne verhalen! :)

    Geniet lekker lieverd ♡

  • 28 September 2015 - 05:59

    Marriet (trotse Moeder):

    Knap hoe je deze stukken tekst met je telefoontje zo netjes op je blog gekregen hebt. Die paar spelfouten zijn je vergeven hoor

  • 28 September 2015 - 16:45

    Jolanda:

    Wow ik benijd je ....GEWOON GENIETEN fijn om te lezen dat je het naar je zin hebt
    Liefs en groetjes Jolanda

  • 29 September 2015 - 18:27

    Marriet ( Trotse Moeder):

    Ik zie dat er een stuk tekst was weggevallen. . Maar wat ik zeggen wilde, wat heerlijk om je verhaal te lezen en te zien dat je zo geniet. Fijn hoe je op dit mooie project je steentje bijdraagt en iets voor de moeders, docenten maar vooral voor de kindjes kan betekenen. Maar ook met het maken van o.a. deze safari trip kom je het mooie van Zuid Afrika te zien en ontmoet je andere reizigers. Lijkt mij helemaal super om de Big five en de andere dieren real live te zien. Kijk uit naar je volgende blog.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Naomi

Actief sinds 19 Aug. 2015
Verslag gelezen: 138
Totaal aantal bezoekers 1916

Voorgaande reizen:

13 September 2015 - 21 November 2015

Vrijwilligerswerk in Zuid Afrika

Landen bezocht: