eerste dagen - Reisverslag uit Illovo, Zuid-Afrika van Naomi D. - WaarBenJij.nu eerste dagen - Reisverslag uit Illovo, Zuid-Afrika van Naomi D. - WaarBenJij.nu

eerste dagen

Blijf op de hoogte en volg Naomi

17 September 2015 | Zuid-Afrika, Illovo

Hallo allemaal,

Op zondag 13 september ben ik samen met mijn ouders en zus naar Schiphol gegaan. Deze dag vloog ik via Parijs naar Johannesburg en daarna door naar Durban. Een reis van ongeveer 18 uur. Dat was een makke! Alles verliep soepel en ik kheb nergens lang moeten wachten. Eenmaal aangekomen in DDurban stond Fien de stagiair van Bemore op mij te wachten. Helaas moesten we nog 3 uur wachten tot de andere vrijwilliger er was om dan eindelijk naar ons project te gaan. Rond 18 uur zijn we naar onze projecten gebracht. Om 18 uur wordt het hier donker dus ik heb gelijk Durban in het donker gezien. Dit gaf al gelijk aan dat er veel verschillen zijn met de straten waar je in rij of de snelwegdie je volg. De deuren moesten voor we gingen rijden opslot. Er liepen veel groepen over straat en als je bij een stoplicht sta om je auto heen hangen om te vragen om geld. Gelukkig heb ik ook nog de mooie wijken gezien met hele mooie huizen! Eenmaal bij het project heb ik me voorgesteld aan de andere vrijwilligers en ben ik mijn eigen huisje in gegaan om wat slaap in te gaan halen.

Dag 1 op het project ben ik ben Fien opstap geweest. Ik ben langs alle klassen gegaan om de kinderen alvast te zien en om te kijken bij welke klas ik wil gaan helpen. Tevens alle huismoeders en leraren gezien en de mensen die over Mother of peace gaan. Dit is een Engels gezin, super leuk gezien die je mega veel kan vertellen offer Afrika en het project. Daarna zijn we met de auto door Lower Illovo heen gereden en heb ik van alles gezien. Fien is hier al vaker geweest dus kan je veel vertellen. In de middag ben ik mee geweest met Willie en daarna net Bryan om de kinderen die uit het berg dorpje komen om die weer thuis te brengen. Deze kinderen komen bij Mother of peace voor les op school, ze wonen gewoon bij hun ouders. Later op de dag ben ik naar mijn huis gegaan waar ik vanaf vandaag 17 sept. mee help.

Dag 3 was de vrijwilligersdag. We zijn met alle vrijwilligers langs elkaars projecten gegaan. Hier wordt dan van alles laten zien en uitgelegd. Heel indrukwekkend allemaal en wat een mooie projecten heb je hier zeg! Daarna zijn we met de groep uiteten geweest in het winkelcentrum bij mij in de buurt.

Dag 4 ben ik eerst naar mijn tijdelijke huis gegaan. Mijn andere huisje daar is de huismoeder een weekend naar haar eigen gezin. Om 7 uur moet je bij je huis zijn, je ga dan helpen waar nodig is. In dit huisje was iedereen al klaar dus ging ik een film kijken met de Kids. Dit was samen met 2 meiden van 10 en 3 jaar en 5 mannen tussen de 3 en 8 jaar. Het werd de film barbie... een film uitgekozen door de mannen haha. En ja hoor de tekst kennen ze helemaal uit hun hoofd mee zingen. Te grappig!! Om 8 uur heb ik de kinderen naar school gebracht. Dit is gewoon hier op het terrein. Voor ze de klas in mogen wordt er eerst een gebed gedaan. Dan staan ze allemaal bij elkaar. Daarna heb ik bij de grade R geholpen. Dit is een groep die al wat woorden Engels weten. Leuk om bij de helpen we nemen de maanden door en gaan tellen en we maken opdrachten. Dit is tot 10 uur daarna is er een half uur pauze. En dan mogen de kinderen buiten spelen. Daar was het vandaag alleen geen weer voor.

Dit is een beetje wat ik de eerste dagen heb meegemaakt. Het voelde na dag 2 al alsof je hier al weken zit. En het lijkt hier net een dorp overal zijn wel kinderen of vrijwilligers te vinden. Vanaf maandag ga ik helpen in mijn vaste huis.

Tot zover een up date van uit ZA, Groetjes!


  • 17 September 2015 - 17:50

    Dirk Davidson:

    Hoi naomi je ben al lekker bezig zeg , en wat een leuk stukje heb je al geschreven....ik ben heel benieuwd naar je volgende blog.
    Dikke x van je vader

  • 17 September 2015 - 21:59

    Marriet Davidson ( Je Mamsie):

    Wat een leuk verhaal Naomi. Ik had natuurlijk al het een en ander van je gehoord, maar dit verhaal geeft een goed beeld van je eerste dagen daar in Lower Illovo. Je bent er nog maar een paar dagen, maar hebt al zoveel gedaan. Kan mij voorstellen dat je het idee hebt dat je hier al een tijdje bent. Leuk dat je het zo naar je zin hebt en dat je naast het meehelpen bij je huisje ookop het schooltje als (assistent) docent gaat meewerken. "Miss Naomi" sounds good! Ik kijk uit naar je volgende blog!
    Dikke zoen van mij xx

  • 17 September 2015 - 22:10

    Tiny Dekker:

    Hoi Naomi, wat gaaf dat je ons al gelijk deelt in je belevenissen. Alles is anders en nieuw hè meisje! klinkt alsof je makkelijk invoegd en opgenomen wordt in groep. Thuis voelt, mooi en fijn Naomi. Succes en giet maar lekker van de kleine gelukte momentjes! Knuffel je tante Tiny x

  • 18 September 2015 - 10:05

    Lia:

    Hoi Naomi,

    Gelukkig goed aangekomen. Geniet van je tijd in ZA.

    Groetjes lia en peter

  • 18 September 2015 - 13:13

    Tante Marja:

    Leuk om te lezen dat je al zo mooi bezig bent daar, veeL plezier en geniet ervan,
    tot je volgende blog!

  • 19 September 2015 - 19:47

    Margreet:

    Hey Naomi,

    Jeetje wat heb je al leuke dingen gedaan en dan is dit nog maar het begin!!! Goed om te horen
    dat de reis zo goed is verlopen.
    Kijk uit naar je volgende blog. Heel veel plezier en dikke kus van ons

  • 20 September 2015 - 12:58

    Sis:

    Super dat je meteen zo lekker op je plek zit daar. Dat beloofd veel goeds voor de rest van de tijd dat je daar bent!
    Heel veel plezier met de Kids, de mama's en andere vrijwilligers! En hou ons zo nu en dan op de hoogte natuurlijk van alles wat je meemaakt :)

    Knuffels xxx

  • 21 September 2015 - 07:12

    Paula:

    Leuk om je belevenissen op deze manier te volgen!
    Heel veel plezier daar met t gezin en al het moois dat op je pad gaat komen.

    X Dennis en Paula

  • 23 September 2015 - 22:22

    Roos:

    Super gaaf naomi. Zal echt hoop indruk op je maken. Op mij nu al vanaf z'n een ggrote afstand. Succes en geniet er van lees graag je volgende stukje weer. Dikke kus!

  • 22 Oktober 2015 - 11:39

    Rob Bakker:

    Goed om te lezen allemaal. Bijzondere ervaring rijker straks. Top van je..!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Naomi

Actief sinds 19 Aug. 2015
Verslag gelezen: 201
Totaal aantal bezoekers 1925

Voorgaande reizen:

13 September 2015 - 21 November 2015

Vrijwilligerswerk in Zuid Afrika

Landen bezocht: