Wat betekenen voor MoP - Reisverslag uit Illovo, Zuid-Afrika van Naomi D. - WaarBenJij.nu Wat betekenen voor MoP - Reisverslag uit Illovo, Zuid-Afrika van Naomi D. - WaarBenJij.nu

Wat betekenen voor MoP

Blijf op de hoogte en volg Naomi

08 Oktober 2015 | Zuid-Afrika, Illovo

2 oktober ben ik een weekend naar de Drakensbergen en Leshotho gegaan, samen met 2 andere vrijwilligers. We hebben vrijdag eerst zelf een hike gedaan van ruim 2 uur door de Drakensbergen heen. Dit was al een heel mooi voor proefje op de rest van het weekend. De andere dag zijn we met onze gids Christien met een 4x4 door de Drakensbergen heen gereden. Zo nu en dan zijn we gestopt op hele mooie plekken tussen de bergen. Het is alleen lastig om te omschrijven hoe mooi het is. Eind van de dag zijn we aangekomen in een dorpje in Leshotho. Daar hebben we geslapen bij de mensen thuis. Je wordt hier zo gastvrijheid ontvangen, dat is zo leuk om te zien. We sliepen met z'n 3e in een klei hutje. Het was helemaal back to basic
Geen douche, geen normale we maar een wc pot met heel diep gat er onder.
We werden hier rond geleid in het kleine dorpje en daar werd voor ons gedanst.
De volgende dag hebben we paard gereden in de bergen met Ipo een van de zoons waar we te gast waren. Elke dag kregen we onwijs veel hapjes en eten. Als ik er aan denk krijg ik er weer honger van, zo lekker. Weer een geslaagde trip in ZA.

De eerste week ben ik al een beetje gaan kijken wat ik zo met mij opgehaalde donatie geld zou kunnen doen. Ik hoorde al snel dat een andere vrijwilliger ook geld heeft opgehaald om dat hier bij MoP te gaan investeren. Samen met haar zij we naar Iris gegaan om te horen wat we er mee kunnen bij ons project. Al snel kregen we een lijst met punten die we kunnen uitvoeren hierzo. Na een aantal keer praten met Iris heb ik mijn keus gemaakt. Het praten en duidelijke afspraken over je investeren diende wilt doen is echt nodig. Zonder je bedrag te noemen kom je heel ver! Het mooie van deze lijst die je krijg is dat je duidelijk zie welke kinderen al een keer wat hebben gehad en wat er echt hard nodig is.

Op het project heb je 5 kinderen (2 jongens en 3 meiden) die serieus en in een hoge klasse sporten. Alleen is het probleem dat hun alle 5 of op blote voeten hardlopen, of met te kleine schoenen basketballen of op slippers korfbal spelen. Zelfs van hun hebben geen sport kleding. Ik heb er voor gekozen om hier wat aan te gaan doen. Sporten is een uitlaatklep, vooral voor onze kinderen hier bij MoP. Daarom ben ik samen met Feet een huismoeder die me ging helpen ook vanwege de zulu taal naar galaria geweest. Ook hebben we de 5 kinderen meegenomen. Hun monden stonden open bij het zien van een schuifdeur of een roltrap, en alle winkels. We hebben voor deze 5 sportschoenen en sokken gekocht. En omdat dit al een heel uitje was ook voor de huismoeder Feet heb ik ze getrakteerd op ijs.

Samen met Dianne die ook geld heeft op gehaald hebben we een trip voor de kleine kinderen georganiseerd. Dit omdat deze groep van 3-5 nog nooit mee uit is genomen. We zijn naar go bananaz gegaan. Dat is een water/speelpark voor kleine kinderen. Hun juf Jennifer die de Zulu taal spreekt hebben we ook mee genomen. Alle kinderen hebben hier onwijs van genoten en de juf ook. Je hoort het elke dag nog hoe leuk ze dit uitstapje vonden. Nou daar gaat je hart van smelten!!!! Dit dagje werd afgesloten met een kleine snack (koekjes en wat drinken).

De dag er op woensdag 7 okt heb ik 11 broeken voor de leeftijdsgroep 5-7 jaar aangeschaft en 88 lepels en 11 opschep lepels gekocht. Dit is hard nodig in de huisjes. Ook heb ik 2 gewichten gekocht voor een jongen die zijn arm na een ontsteking niet meer kan bewegen. In het ziekenhuis hebben ze gezegd dat hij het moet trainen met gewichten in de hoop dat het niet gaat vergroeien. Bij het geven van deze gewichten voor zn stoere jongen zag je toch even de tranen in zijn ogen schieten van geluk.

Dianne gaat verder met haar geld schoolkleding en tassen en scoutkleding aanschaffen en een deel voor de wasmachine. Nu is er zeker 40% van de lijst afgerond. Iets om trots op te zijn. Nogmaals iedereen die gedoneerd heeft namens MoP en de kinderen en mij ONWIJS BEDANKT! De foto's zijn te zien op mijn blog, Enjoy it! En geniet vooral van al die blije gezichten =)

Totziens, regards X!

• 08 Oktober 2015 - 21:24

Margreet:

Goed bezig Naomi!!

• 08 Oktober 2015 - 21:35

Tess:

Hoi Naomi,

Wat verricht je daar ontzettend veel werk.
    Super leuk om te lezen!

Liefs Tess

• 08 Oktober 2015 - 21:52

Je Pa:

Super goed van je.....je heb de kinderen daar echt verwend ....en dat verdienen ze ook...heel erg trots op de....

• 08 Oktober 2015 - 21:53

Sis:

Heel vet zus! Je bent daar goed bezig... trots op je!
    En heerlijk dat je ook nog alle natuurschoon kunt voelen /ruiken/ zien :) tussen het harde werken door bij MoP. Pak je toch lekker mee in deze ervaring.
    Blijf lekker genieten... Knuffels xxx

• 08 Oktober 2015 - 22:06

Marriet :

Wat weer geweldig om te lezen hoe jij met jou inzet en de donatie die je hebt ontvangen zoveel hebt kunnen betekenen. Mooi om te zien. De foto's zeggen genoeg. En wat weer een leuke trip heb je gemaakt. Ik had je wel willen zien zitten op dat paard door de bergen

• 08 Oktober 2015 - 22:07

Johan:

Hey Naomi!

Wat een nuttige en coole dingen heb je met de donaties gedaan. Voor ons vanzelfsprekende dingen, maar voor hun iets wat ze anders niet zouden doen/kopen. Super trots :).

Geniet nog lekker daar..

Dikke kus!

• 09 Oktober 2015 - 12:13

Marja:

Leuk om te lezen, en mooi dat jullie zoveel kunnen kopen met het geld, leuke foto's,
    liefs van ons!

• 09 Oktober 2015 - 20:23

Irma :

Wat weer een mooi verhaal. Zo super om te zien dat de donatie zo goed terecht komt.
    Leuk die blije koppies. Geniet ze maar weer met alles wat op je pad komt!
    Kus van ons allemaal.

• 19 Oktober 2015 - 22:00

Frida:

Leuk Naömi om zo te horen hoe het met je gaat, over je weekend weg en je ervaringen.
    Wat zal het je een goed gevoel geven, dat je er voor hun te mag zijn.
    Je hebt hun een onvergetelijke dag bezorgd (:
    Goed bedacht om op sport gebied iets met de donatie te doen, en die jongen zo blij met de gewichten.
    Succes verder, heerlijk genieten van alles en iedereen, maar ook van de stiltes en de mooie natuur.

Lieve groetjes van ons uit Tuitjenhorn xxx

• 22 Oktober 2015 - 11:42

Rob Bakker:

Wat goed om te lezen dat je je fantastische werk combineert met een rijke ervaring als globetrotter. Je ziet wat een beetje geld veroorzaken kan. Top dat je dit doet. Trots op mijn collega..!

• 28 Oktober 2015 - 10:36

Jolanda:

Geweldig Naomi, top gewoon...en paard gereden wie had dat gedacht.

• 02 November 2015 - 13:55

Rowan:

Jeetje Naomi,

Je maakt wat mee daar! en ik werd erg ontroerd van je bovenstaande verhalen!
    Wat mooi dat jullie dat hebben kunnen doen voor deze mensen en om te zien hoe dankbaar zij zijn.
    Geniet nog even van alles daar voor je het weet zit je weer in dit kikkerlandje!

Groetjes X Rowan

• 06 November 2015 - 00:06

Samir:

Goed bezig geweest, ze zullen je zeker niet snel vergeten.
    Wel mooi om te zien hoe blij je ze kan maken met iets kleins.

Geniet er nog van en tot snel Xx